آقاي جيمز ويكاري (James Vicary) را نخستين معرف پيام هاي پنهان يا ناخود آگاه (Sublimina Messages) در سینما دانسته اند. ايشان اهل ديترويت آمريكا بود و در سال 1940 از دانشگاه ميشگان فارغ التحصيل شد. اين مرد پديده خاصي را معرفي كرد كه البته شايد نمي‌دانست كاربرد آن كار او را به دادگاه خواهد كشاند.

ويكاري در سال 1957 آزمايش معروفي را در يك سينما در شهر نيوجرسي انجام داد. چنان كه مي‌دانيم فيلم هاي سينمايي بر اساس پخش تعداد زيادي تصوير در هر ثانيه نمايش داده مي‌شوند. مغز ما تصاوير مجزا را تحليل كرده و فيلم به صورت پيوسته ديده مي‌شود. ويكاري در بين هر شانزده فريم يك تصوير قرار داد كه بر روي آنها نوشته شده بود Drink Coca Cola (كوكاكولا بنوشيد) و يا Hungry? Eat popcorn (گرسنه هستيد؟ پاپ‌كورن بخوريد)

Image Detail

هر يك از اين تصاوير در هر بار به مدت سه هزارم ثانيه نمايش داده مي‌شدند. طبيعتا هيچ يك از تماشاگران متوجه وجود اين نوشته ها بر روي اسلايدهاي فيلم نشد، اما فروش كوكاكولا و پاپ‌كورن در بوفه سينما افزايش پيدا ‌كرد!! بعد ها گفته شد ويكاري درصد افزايش فروش را دستكاري كرده تا يافته خود را بزرگ تر جلوه دهد. اما به هرحال در تحقيقات آقاي ويكاري مشخص شد مغز و ذهن انسان توان دريافتن چنين مطالبي را كه ظاهرا در سطح ادراكي نبوده اند، دارند.

پس از آشكار شدن اين موضوع، ترسي عمومي ايجاد شد. مردم نگران بودند كه چنين پيام هايي در فيلم‌ها قرار داده شود و از آن براي تبليغات استفاده گردد. به اين صورت تماشاگران به استفاده از كالاهايي خاص متمايل مي‌شوند در حالي كه تصور مي‌كنند واقعا خودشان به آن كالا علاقه دارند. بسياري از كشورها چنين تبليغاتي را ممنوع كردند. نگراني ديگر اما احتمال استفاده هاي سياسي توسط دولت ها به منظور تاثيرگذاري بر نظرات مردم بود. در سال 1973 دكتر ويلسون كي (Dr. Wilson B. Key) تحقيقات رها شده ويكاري را ادامه داد و اعلام كرد تبليغات مدرن آكنده از پيام هاي ناخودآگاه و سمبل هاي پنهان شده هستند. بررسي هايي نيز در مورد طول زمان تاثير چنين پيام هايي انجام شد. اما اين پديده تاكنون آنطور كه بايد مورد پژوهش واقع نشده است.

 

انواع ديگري از پيام‌هاي ناخودآگاه نيز شناخته شده است. به عنوان مثال به تصوير زير توجه كنيد:

Image Detail

در تصویر فوق سه شاخه گل دیده میشود لکن با دقت بسیار زیاد کلمه  sex را میتوان بین شاخ و برگ آنها  مشاهده کرد

 

 به نظر مي‌رسد كاربرد غير اخلاقي چنين پديده‌اي به كرات انجام شده است. به عنوان يك مثال از صنعت انیمیشن سازی به اين تصوير نگاه كنيد:

 

Image Detail

دراین کارتون(شیر شاه) کلمه sex باستاره ها در آسمان نوشته شده است

 

البته  اين تنها گوشه اي از مسئله است. يك تكنيك شناخته شده ديگر قرار دادن يك نماد، تصوير يا كلمه در انبوهي از تصاوير زمينه است. در نگاه اول كلمه يا نماد پنهان شده تشخيص داده نمي‌شود

Image Detail

تصویر فوق مربوط به صحنه ای از فیلمی تاریخی است که هیچ ربطی به آرم آدیداس نصب شده بر روی سر بازیگر ندارد

 

از این تکنیک(پیام ناخودآگاه) در بسیاری از تبلیغات استفاده میشود که آرم و لوگوی شرکتها بخش کوچکی از این موارد است که در بخش قبلی به قمستی از آن پرداختیم، لکن بعلت اینکه توضیح بیشتر در این مورد مستلزم استفاده از تصاویر مربوطه است که بخش اعظمی از آنها غیر اخلاقی میباشند از توضیح بیشتر در این مورد معذوریم